مدیریت طرح در واقع چارچوبی مناسبی را برای مدیریت گروهی از پروژه ها و کارهای مرتبط با هم ایجاد میکند در حالی که امکان انجام آن پروژه ها و کارها بصورت انفرادی مقدور نمیباشد. برخلاف پروژه ها که خصوصیت منحصر بفرد و موقتی دارند، طرح ها اصولا بزرگ، پیچیده و طولانی مدت هستند. در واقع تفاوت اصلی آنها در مدیریت و پاسخ به عدم قطعیت و تغییرات است. طرح مجموعه ای از پروژه های مرتبط با هم می باشد.
امروز با توسعه پروژه ها، مدیریت و به ثمر رساندن آنها نیز پیچیده شده و به سازمان اجرایی با توان فنی و نظام اجرایی متناسب با آن نیازمند میباشد که ضمن تجهیز و ساماندهی کامل منابع، توانایی نظارت و مدیریت بر آنها را نیز داشته باشد.